Hovedseksjon

Deltakere lærer klimadialog på Klimahuset

en gruppe mennesker som sitter i et rom med en scene og en stor skjerm med blomster på

Gruppen hadde forberedt seg ved å diskutere forskjellen mellom debatt og dialog. Sammen identifiserte de nøkkelelementer som kjennetegner en god dialog, som aktiv lytting, åpenhet for andres synspunkter og vilje til å utforske ideer i fellesskap.  

Besøket startet med at deltakerne fikk utforske utstillingene på egenhånd. De studerte forskjellene mellom menneskeskapte og naturlige klimaendringer, undersøkte mulige konsekvenser av ulike nivåer av temperaturøkning, og lærte om mulige løsninger på klimautfordringene.  

Besøket fortsatte med en klimadialog der deltakerne satt i en sirkel, en symbolsk formasjon som understreker likeverd og inkludering i samtalen. Her ble ferdighetene de hadde lært om god dialog praktisert og ulike aspekter ved klimaendringer diskutert. 

"Dette besøket ga deltakerne en unik mulighet til å koble teoretisk kunnskap om klima med praktiske dialogferdighete, sier Lærer Kent Ove Valø 

Utflukten til Klimahuset viser hvordan praktisk læring og dialogbaserte metoder kan øke forståelse for viktige samfunnsspørsmål. Kombinasjonen kunnskap og ferdigheter i konstruktiv dialog, legger grunnlag for en faktabasert og saklig tilnærming til aktuelle samfunnsspørsmål.  

En sirkel for likeverd og inkludering i samtalen

Foto: Kent Ove Valø

Læring utenfor klasserommet